1994-2014

1994-1999. De per abuis flitsende start

De bv insight wordt zomer 1994 opgericht door Marion Alewijns en Frank Kuijlaars. Achteraf gezien een vrij onbezonnen stap, vooral ingegeven door de wens het anders te doen dan de bureauketen waar we tot dan toe in loondienst waren. insight mocht geen urenfabriek worden, wilde klein blijven, wilde op prettige wijze voor dankbare relaties werken. De start is evenwel onverwacht goed: twee klanten van het grote communicatie bureau melden zich spontaan. Opdrachtgevers van het eerste uur zijn TAG Heur, Politie Brabant-Zuidoost en Teewen Baksteen (nu Wienerberger).

Voor TAG Heuer worden we PR Representative The Netherlands. Een zelfstandige functie op basis van vertrouwen en strikte rapportages richting Zwitserland. We worden deelgenoot van de meest mooie, in Parijs gemaakte uitingen. Worden getuige van de ultieme campagne rondom Ayrton Senna, die met het overlijden van Senna om vijf over twaalf moet worden afgeblazen.

Voor Politie Brabant Zuid-Oost worden we ‘het bureau’. Voor hen doen we ‘alles’ om 3.000 medewerkers en 700.000 inwoners bij het politiewerk te betrekken. Tot de vorming van de Nederlandse politie in 2012, met als neveneffect landelijke centralisatie van de communicatie, blijft de regio ons trouw. Achttien jaar voor dezelfde relatie mogen werken, getuigt van jezelf kunnen vernieuwen en geen gekke dingen doen.

Teewen wordt Terca, Terca wordt Wienerberger. Beursgenoteerd in Wenen en New York en ’s wereld grootste in keramische dakpannen en de tweede in bakstenen. Wienerberger BV werkt op basis van vaste internationale richtlijnen en is ook na twintig jaar klant. Onze rol is sec advies en content voor de Nederlandse markt. Keramische bouwmaterialen in de context van bouwen, duurzaamheid – sinds de jaren 90! – en (landschap)architectuur.

Het eerste lustrum vieren we in Rome. Met obers die niet begrijpen wat service is.

2000-2004. In de luwte van de internethype

Hessel Engelsman, in 1998 nog ernstig slank, komt hier werken. De wonderlijke combinatie Frank en Hessel blijkt te kloppen. Hessel moet worden behouden en wordt aandeelhouder.

In de slipstream van TAG Heuer komen de PR-opdrachten bijna als vanzelf. Het kunstje dat ‘nieuws maken’ heet, blijkt een mooie entree om binnen te komen bij fast movers als Bison, Europcar, Sorbo, Vero, Blue Wonder en recent Lamp en Licht. Enige faam verwerven we met de stunt ‘Miss Toilet’ voor Sorbo, de uitverkiezing van de meest charmante en deskundige toiletdame van Nederland. De actie haalt alle kranten, radio en tv, tot in Engeland en Amerika.

Rond het millennium gaan we niet in op avances van grote bureaus die ons – óf onze klanten? – willen overnemen. Met een van die bureaus komt het wel tot een hechte samenwerking. In de relatieve luwte van onderaannemer volgen mooie opdrachten voor Rabobank Nederland (jaarverslagen), NedCar (interne communicatie) en Heras (verkoopondersteuning en PR).

De halve bureauwereld is dan in rep en roer. Als hyena’s betreden ze het dan nog onontgonnen terrein van internet. We besluiten de kat uit de boom te kijken. Onze kerncompetenties blijven inhoud en vorm – in die volgorde. De internet-bubble van 2002 doorstaan we met glans.

Het tienjarig bestaan wordt gevierd in Brugge, met veel mosselen en vreemd bier.

2005-2009. Goeroes die de crisis voorspelden

Economische hoogtijdagen voor de BV Nederland. Voor insight is dat goed en niet goed. Niet goed, omdat we voor A-klanten werken die ook zaken doen met de grote bureaus in Amsterdam en Eindhoven. En als het goed gaat met die A-klanten, dan kiezen ze eerder voor de A-merken onder de bureaus.

De voorspoed heeft ook voordelen. We maken jaarverslagen en boeken voor CZ. Krijgen de opdracht om Blok 41 op Amsterdam IJburg aan de man te brengen. Detacheringsopdrachten bij Heras en Politie Nederland volgen. We werken aan de landelijke introductie van het Burgerservicenummer. Voor Heras verzorgen we de introductie van Elektronische Bouwplaats Beveiliging. Marketing Tribune is vol lof (‘Internet 2.0’) over de dan gelanceerde Sorbo-website.

Overvloed en onbehagen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Twijfels: moeten we slim en slank blijven of groeien, zoals iedereen die tijd? We zijn best ondernemend, maar geen ondernemers. We kiezen voor klein blijven en uitbesteden. Qua geld op korte termijn niet handig, maar we blijven voorzichtig.

Ondertussen volgen we nauwgezet het nieuws. We verwonderen ons over de Harrie Mens-jubelpraktijken om ons heen. In de slappe zomermaanden geraken we in een flow met ons eigen fictieve magazine Win2Win, de ultieme zakelijke parodie op het snelle geld van die tijd. Bang om niet begrepen te worden, geven we het blad niet uit. Hadden we dat maar gedaan. Dan waren we nu een van de weinige goeroes geweest die de schulden- en huizencrisis ruim op tijd hadden voorspeld.

Het vijftienjarig bestaan wordt gevierd in Dublin.

2010-2014. Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet

Bijna onbewust ‘ondergaan’ we de technologische revolutie. Het medialandschap verandert met de dag. Full-service is een nobel maar achterhaald streven. Kleine, flexibele specialisten werken samen. Wij ook, maar we zijn nu eenmaal geen programmeurs. We doen de goede dingen goed, met een focus op content en creatie. Binnenkort ook in 3D, dat dan weer wel.

De technologische transformatie vertaalt zich ook in het klantenbestand. Nieuwe vaste waarden worden de Stichting Bielat (Eindhoven-Leuven-Aken), High Tech NL, het Europese EIT ICT Labs en Automotive Campus. Ondertussen gaat het werk aan de Lupinestraat gewoon door. De Heras-app wordt genoemd als ‘Beste bouwnoviteit 2013’. De huisstijl voor de gemeente Helmond wordt beter en werkbaar. De brandweer wordt begeleid in het lastige bestuurlijke proces naar de regionalisering.

In 2014 wordt Hessel Engelsman ‘gedelegeerd bestuurder’, zo leert de notariële akte. Erik Jan Sijbers combineert moderne vormgeving met verstand van computerkunde en sociale media.

Het twintigjarig bestaan wordt gevierd in Budapest. Maar we blijven twijfelen, want instant toverformules voor communicatie bestaan niet. Zoals Multatuli al zei: ‘Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet’.

Frank Kuijlaars

1964. Historische en Kunstwetenschappen Erasmus. Atlantic & Pacific Exchange Program, Washington DC. Drie jaar bij groot bureau. Oprichter Insight. Masterclass Reclame en Onderzoek. Examinator Communicatie Fontys. Hobby’s: plastic munten, eilanden, boeken.

 

Eigenaar
50%
Scherp inhoudelijk
92%
Copywriter
88%
Diplomaat
16%

Neem contact met mij op!

Hessel Engelsman

1970. Academie voor Journalistiek en Voorlichting Tilburg. Adviseur/partner bij insight sinds 1998.

Liefhebber van multidisciplinaire communicatieprojecten. Leadzanger Ducktail.  addict. Drie kinderen.

 

Eigenaar
50%
Pragmatisch middelenvrij
96%
Online
83%
Meezingen met de radio
66%

Neem contact met mij op!

Erik Jan Sijbers

1985. Opleiding Communicatie Fontys Hogeschool Einhoven, en ICT, Media&Design Fontys Hogeschool Eindhoven. Grafisch Vormgever (HEJ! Design). Houdt van mooie grafische beelden. Vinyl Junk.  liefhebber. Aandeelhouder van een stoel in het Philips Stadion.

 

Troonopvolger
50%
Creatief grafisch
94%
Fotografie
82%
Sfeermaker
32%

Neem contact met mij op!